سئو

کپی رایت (Copy Right) چیست و قانون کپی رایت هزاره دیجیتال

موضوعات

  • آموزش کار و کاسبی

برچسبا

  • مفاهیم کار و کاسبی

سرفصلای مقاله

 

  • کپی رایت (Copy Right) چیه؟ یه مرور کلی
  • حقوق مالکیت کپی رایت
  • ثبت نام کپی رایت شما
  • اطلاعیه حق چاپ
  • محدودیت حفاظت از کپی رایت
  • درباره حفاظت کپی رایت با وکیل صحبت کنین
  • چیجوری میشه با به کار گیری حق کپی رایت ازمحتوای وبلاگ مراقبت کرد؟
  • کپی رایت خود رو ثبت کنین
  • یه نامه توقف بفرستین
  • از قانون کپی رایت هزاره دیجیتال استفاده کنین
  • دیجیتال

 

امتیاز این پست

کپی رایت چیه؟ با شنیدن این نام چی تو ذهن تون تداعی میشه؟ CopyRight یا Copy Write ؟ کپی رایت از جمله کلماتیه که از زبون انگلیسی وارد زبون فارسی و زبون کار و کاسبی شده. با اینکه فرق این دو کلمه در انگلیسی به طور کامل مشخصه اما در فارسی هر دو به یه نام خونده می شن، با در نظر گرفتن اینکه CopyRight و Copy Write هر دو در بازاریابی و کار و کاسبی مورد استفاده قرار می گیرن خوبه که با این دو واژه بیشتر آشنا شید.

 
 

Copy Right، کپی رایت یا حق نشر یا حق افزایش یا حق نسخه ورداری یه جور پشتیبانی از مالکیت معنویه که به وسیله سازمان مالکیت فکری جهانی ارائه شده.
در این مقاله مختصری از وجود کپی رایت، حقوق صاحب اثر، چگونگی ثبت پتنت یا نمونه اولیه و حق رایت و اهمیت داشتن سند کپی رایت در کار و کاسبی شما ارائه می شه. حفاظت از حق نشر یا نسخه ورداری واسه آثار اصلی صاحبان اثر به شکل قابل لمس، چه نسخه منتشر شده یا منتشر نشده، مشخص شده. آثاری که می تونن به وسیله قوانین حق افزایش مراقبت شن عبارتند از نقاشی، آثار ادبی، نمایشای زنده، عکسا، فیلما، نرم افزارها، پتنت یا نمونه اولیه، لوگو، رنگ لوگو، شعار منحصر به فرد لوگو، دستور پختی خاص و هرآن چیزی که منحصرا در اختیار برند یا کار و کاسبی شما هستش.
Copy Write یا کپی رایت به معنی نوشتن تبلیغ واسه کمپینه و Copy Writer شخصیه که واسه کمپینای تبلیغاتی متن مینویسه. پس ممکنه این اصطلاح یا اصطلاحاتی مانند Ad copy (پیام تبلیغ) رو در زمان نوشتن متن تبلیغات خود واسه یه کمپین تبلیغاتی فت و فراوون شنیده باشین. چیزی که در مورد نوشتن پیام تبلیغ مهمه جذاب بودن اون و هم اینکه برجسته کردن داستان برند از راه متن تبلیغه در نتیجه پیام نویسان باید علاوه بر قلمی گیرا و جذاب بر برند و داستان اونم تسلط کامل داشته باشن.

کپی رایت (Copy Right) چیه؟ یه مرور کلی

کلمه کپی رایت این جوری تعریف می شه “حق انحصاری یه فرد واسه تولید، منتشر کردن و یا فروش اصل اثرش (به عنوان یه اثر ادبی، موسیقی، نمایشنامه ای، هنری یا معماری و تجاری). “باید بدونیم که قانون کپی رایت “شکل بیان مادی” رو پوشش میده نه مفاهیم، ​​ایده ها، تکنیکا یا حقایق واقعی تو یه کار خاص. به خاطر این که واسه حفاظت از نسخه ورداری یه اثر باید اونو به صورت قابل لمس ثبت کرد. نمونه هایی از آثار که به صورت ملموسی ثبت می شن شامل نمونه های اولیه محصول، داستان هاییه که روی کاغذ و نقاشیای اصلی روی بوم نوشته شده.

حقوق مالکیت کپی رایت

 هدف اصلی قانون کپی رایت، حفاظت از زمان، تلاش و خلاقیت خالق اثره. به همین ترتیب، قانون کپی رایت، حق مالکیت حقوقی خاصی رو بهتون میده. حقوقی که بدین وسیله واسه صاحب اثر دید می شن عبارت ان از :

خلاقیت

  • تولید دوباره اثر
  • خلق اثرات و کارای جدا شده (کارای دیگه بر مبنای کار اصلی)
  • پخش نسخه های کار با فروش
  • اجاره یا انتقال مالکیت دیگه
  • انجام کار به صورت عمومی
  • نمایش کار به صورت عمومی

هم اینکه صاحب اثر هم حق داره که بقیه رو مجاز به انجام هر کدوم از حقوق گفته شده در بالا بدونه. مالک اثر حق انتخاب و توانایی انتقال حقوق منحصر به فرد خود و یا هر زیر بخش از اون حقوق به بقیه رو هم داره. دفتر حق نسخه ورداری واسه این انتقالا فرم نداره، پس انتقال حق نشر یا کپی رایت معمولا از راه یه قرارداد انجام میشه. از دید قانونی لازم نیس که انتقال اون از راه اداره کپی رایت انجام شه اما ثبت اون ایده خوبیه.
اگه نویسنده یا هنرمند در طول اشتغال خود واسه یه شرکت اثری بوجود بیاره، معمولا خالق اون اثر (مثلا لوگو) مالک حق نسخه ورداری نیس. این وضعیت به عنوان “کار یا اثر تحت استخدام” شناخته می شه و مالکیت کپی رایت رو به کارفرما یا فردی که این کار رو سفارش می کنه، میدن. یه اثر در وضعیت استخدام ممکنه وقتی اتفاق بیفته که یه پیمانکار جداگونه واسه ایجاد کاری خاص استخدام شه یا به وسیله کارمند مشغول به کار در سازمان، ایجاد شه. مثلا، اگه یه کارمند یه مقاله واسه یه شرکت بنویسه، مالکیت حقوقی از اون شرکته نه نویسنده واقعی.

ثبت نام کپی رایت شما

ثبت اثر در هیچ جای دنیا ضرورت نداره و در قانون و عرف کار و کاسبی هم شما مجبور به ثبت لوگو، رنگ، شعار و اطلاعات خاص برند خود نیستین، اما با در نظر گرفتن فعالیت در بازار رقابتی امروز که کپی ورداری در اون بسیار شایعه، عموما به برنده ها پیشنهاد میشه با ثبت حق کپی رایت از اثرهای منحصر به فرد خود حفاظت کنن. درخواست ثبت نام یه حق نسخه ورداری شامل سه عنصر اساسیه : فرم درخواست، هزینه ثبت نام غیر قابل جبران و یه سپرده غیر قابل برگشت یه نسخه از کار شما. یکی از روشای ثبت نام کپی رایت واسه نمونه محصول یا لوگو و … اینه که به صورت آنلاین اونو انجام بدین. ثبت نام آنلاین دارای امتیازات خیلی از جمله زمان پردازش سریع تر، هزینه های ثبت نام پایین تر و توانایی ردیابی وضعیت آنلاین بودن شماس.

اطلاعیه حق چاپ

امتیازات اطلاع رسانی در مورد ثبت حق نشر یه اثر به قرار زیره :
اول از همه، به اطلاع عموم میرسونه که اثر مورد نظر تحت حفاظت از حق کپی رایته و هم اینکه حق کپی رایت واسه اون و سالی که در اون منتشر شده، به این صورت دید می شه.
هم اینکه اضافه کردن اطلاعیه کپی رایت آسونه چون نیاز نیس که دارنده حق نسخه ورداری هر نوع اجازه رو واسه ضبط این اطلاعیه یا ثبت نام در اداره داشته باشه.
دلیل اصلی این که اطلاعیه کپی رایت ایده خوبیه، اون هستش که متهم از ادعای  «تصادفی» بودن اتفاق تو یه پرونده نقض حق نسخه برداریه جلوگیری می کنه.

محدودیت حفاظت از کپی رایت

قانون کپی رایت فقط فرم و روشی خاص که در اون اطلاعات یا ایده ها نمایان داده می شه رو پوشش میدن. این قانون شامل ایده ها، مفاهیم، حقایق یا تکنیکای موجود در کار کپی رایت نمی شه. مثلا، کتابای کمدی سوپرمن دارای حق نسخه ورداری هستن، یعنی نمیشه بدون داشتن اختیار از طرف مالک کپی رایت اونا رو پخش و دوباره تولید کرد. کپی رایت هم اینکه هر شخصی دیگری رو از ایجاد آثار مشابه شامل شخصیت سوپرمن موجود در کتابای کمدیه، ممنوع کرده. با این وجود، کپی رایت افراد دیگه رو از ایجاد آثاری در مورد شخصیتای سوپرمن به صورت کلی ممنوع نمی کنه.
بخاطر داشته باشین چیزایی که به وسیله قانون حق کپی رایت تحت پوشش قرار نمی گیرن ممکنه تحت شکلای جور واجور دیگه مالکیت الهی تحت پوشش قرار گیرد. مثلا، ایده ها، روش ها، متدها، سیستما و پروسها تحت پوشش حق کپی رایت قرار نمی گیرن، اما می تونن تحت قانون ثبت اختراع یا ثبت پتنت مراقبت شن. به طور مشابه، عناوین، اسما، شعارها و نمادها نمی تونن کپی رایت شن اما می تونن علامت تجاری باشن و تحت این عنوان ثبت شن.

درباره حفاظت کپی رایت با وکیل صحبت کنین

کار کپی رایت شما دارای ارزشه، اما اگه از اون به درستی مراقبت نکنین، ممکنه چیزی که رو که به سختی واسه ایجادش تلاش کردین رو از دست بدین. درک اون که یه کار کپی رایته یا نه اولین قدمه. اگه سوال دارین که کار شما واسه حفاظت از حق کپی رایت دارای شرایطه یا مایل به کمک واسه ثبت نام کپی رایتتان هستین بهتره با یه وکیل متخصص در این مورد مشورت کنین.

چیجوری میشه با به کار گیری حق کپی رایت ازمحتوای وبلاگ مراقبت کرد؟

  • شرایط استفاده رو از کار و کاسبی دیگری کپی نکنین چون این نقض حق نسخه برداریه. هم اینکه تلاش نکنین از خودتون بنویسین وکلا چندین سال واسه یادگیری این موضوع به دانشگاه رفته ان. پس از دریافت شرایط وب سایتتون شرایط خود رو در پایین صفحه در هر صفحه سایت خود، از جمله وبلاگ بذارین.
  • هم اینکه می تونین سلب مسئولیت کنین. این پاراگرافهای حیاتی (بیشتر مندرج در قسمت شرایط ) از شما در برابر مسئولیت مراقبت می کنه (یعنی محاکمه)، شاید کسی از محتوایی که در وبلاگ پست می کنین، سواستفاده کنه. وبلاگ نویسان باید به روشنی مشخص کنن که محتوای اونا اطلاعاتیه که در جهان قرار داده شده و اونا مسئولیت چیزی که رو که خوانندگان با این اطلاعات انجام میدن (یا نمی کنن) ندارن.
  • فکر کنین خواننده یه وبلاگ از دستور غذای سبز وبلاگ شما استفاده کنه و آخرسر سر از بیمارستان درآورد. این مشکل از وبلاگ شما نیس، اما مردم کمتر خواهان اون هستن. با شرایط و سلب مسئولیتا از محتوای وبلاگ خود مراقبت کنین.

کپی رایت خود رو ثبت کنین

در آمریکا ثبت نام پستای وبلاگ با اداره کل کپی رایت آمریکا امکان قانونی بودن پرونده ای واسه نقض حق نسخه ورداری رو میده. اگه به مبانی حقوقی آشنایی دارین، میدونید حفاظت از کپی رایت به صورت خودکار انجام می شه و پستاتون اموال شمان هر دقیقه ای که هر پست رو در وبلاگ خود منتشرکنید. با این حال، واسه داشتن حق قانونی واسه دعوی، باید این پست رو در دفتر دولت آمریکا (یا دیگه) ثبت کنین.
واسه ثبت نام در پورتال ثبت اختراع کپی رایت آمریکا، درخواست، پرداخت و پست وبلاگ خود رو ارسال نکنین می تونین پستای وبلاگ رو یهویی به  طور کلی ثبت کنین. خیلی از وبلاگ نویسان هر سه ماه پس از ثبت نام یه بسته پستی براشون فرستاده می شه.هزینه اون دست کم (۳۵ تا ۵۵ دلار) است که خیلی راحت قابل پرداخته.

دلار

اگه پستهای وبلاگ خود رو ثبت نکنین، چاره شما اگه شخصی پستای وبلاگتان رو بدزده اینه که با یه نامه توقف و ممنوع بودن یا قانون کپی رایت هزاره دیجیتال (DMCA) محدودیت بسازین. اما اگه پستای خود رو ثبت کنین می تونین در دادگاه دست به کار شین و به طور خودکار خسارات قانونی خود رو دریافت کنین.
نقض کپی رایت یه جرم جدیه، و ثبت نام پستای وبلاگ شما به شما در برابر (و جایزه پولی) هر کسی که محتوای شما رو سرقت می کنه، حقوقی میده. جریمه نقض حق نسخه ورداری ممکنه از ۷۵۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار یا حتی در حد برابر ۱۵۰،۰۰۰ دلار تحت شرایط خاصی مثل نقض قصدی باشه.

یه نامه توقف بفرستین

در دنیای آنلاین، محتوا و تصاویر همیشه مورد استفاده قرار گرفته و می گیرن. کسی اونو به طور هدف دار و تصادفی انجام میده (هنوز مطمئن نیستین که این اتفاق میفته،)، اولین قدم شما اینه که از اونا سوال کنین و از اونا بخواین که متوقف شن، اگه فرض کنیم که میدونید کی اطلاعات شما رو ورداشته س. می تونین یه ایمیل ساده رو به عاملین بفرستین که شامل اطلاعاتیه که گرفته شده. بیشتر واسه تشخیص این واقعیت که اونا با شما تعامل برقرار کردن واسه حل این مسئله کافیه.
اگه فرستادن یه ایمیل بی نتیجه بود، قدم بعدی اینه که بدون این دست اون دست کردن نامه ای رو به صورت رسمی بفرستین. این نامه کوچکتر از یه ایمیله و می تونه به وسیله یه وکیل طراحی و ارسال شه. واسه انجام این کار مجبور نیستین یه وکیل رو استخدام کنین، اما بعضی وقتا وکیل می تونه نتیجه محرومیت از محتوای سرقت شده رو تسریع ببخشد.
یه نامه توقف و دست کشیدن به طور خاص مشخص شده و پستای استفاده شده (با پیوندها، خلاصه ها و چیزای دیگه ای به جز اینا) رو برگشت میده و معمولا یه بازه ۷۲ ساعته طی میشه تا مطابقت داده شه. اگه محتوای خود رو ثبت کردین، می تونین شماره ثبت نام کپی رایت خود رو در نامه ذکر کنین. اگه نامه خنثی بود، می تونین به DMCA برید.

از قانون کپی رایت هزاره دیجیتال استفاده کنین

حالا خوبیش اینه، قوانین از وبلاگ نویسان و محتوای اونا مراقبت می کنن. از زمان تقریبا شروع اینترنت (به صورت دقیق از دهه ۱۹۹۰)، دولت آمریکا قانون کپی رایت هزاره دیجیتال یا DMCA رو تصویب کرد. این قانون شامل تموم شکلای جور واجور سرگرم کننده س، و هدف اصلی اون مراقبت قانونی وبدون قید و شرط از محتوا هستش.
با این قانون، اگه کسی پست وبلاگ شما رو پیدا کنه و بدون اجازه در جای دیگری (مانند یوتیوب یا سایت دیگری)  در اینترنت بذاره، شما به عنوان صاحب اثر می تونین پلتفرم یا میزبان وب رو از راه اعلان حذف باخبر کنیدتا محتوا حذف شه.
اگه محتوای شما به وسیله یه اسکرابر محتوا در برابر دزدی بود یا مطمئن نیستین که کدوم یکی از موارد نقض حقوق نشر در حال رخدادنه، می تونین در Whois جستجو کنین و صاحب و / یا میزبان رو پیدا کنین. پس از شناختن پلتفرم یا میزبان که پستاتون در اون قرار داره خواهید دونست که یه اسکرابر محتوا دزدیده شده. می تونه مستقیما با مالک یا میزبان تماس بگیریدیا می تونین ایمیل بزنین. بعضی از سایتا مانند YouTube اقدامات حذف DMCA رو دارن.
DMCA قائده ای امن رو واسه “حفاظت کردن” از سیستم عاملا و خدمات میزبانی جفت و جور می کنه. تا وقتی که اونا با قوانین خاصی مطابقت داشته باشن (مثلا، نماینده تعیین شده واسه اعلان حذف) مسئولیت میزبانی مطالب نقض شده سلب نمی شن.خبر خوب اینه که این اطلاعات باید در سایت خود عمومی باشه، پس شما خواهید دونست که با کی باید تماس بگیرین.
سیستم عاملای رسانه های اجتماعی و بقیه وب سایتا معمولا علاقه مند به میزبانی محتوای سرقت شده نیستن، پس روند حذف رکورداغلب موفق بوده و محتواتون رو به جایی اصلی خود بازمی گردونن (به وبلاگ شما).
نتیجه
انجام این چهار مرحله دلیل میشه واسه روزی که پست هاتون بدون اجازه شما به کار برده شده ، آماده باشین.

توجه: هیچی در این مقاله به عنوان مشاوره حقوقی در نظر گرفته نشده و فقط واسه اهداف آموزشیه.

شما چی فکر میکنین؟ چه نکاتی به شما در حفظ محتوای وبلاگتان کمک می کنه؟ شما تجربه ای موفقیت آمیز از دریافت مطالب از وبلاگتان که دزدیده شده، دارین. لطفا به اشتراک بذارین.

لاوین قریشی

علاقه زیادی به مباحث جامعه شناسی دارم و همیشه تلاش می کنم در این میدون به روز باشم . با ورود به مجموعه Belovedmarketing دائم در تلاش واسه یادگیری، بهتر شدن و پیشرفت کردن هستم.
کتاب، موسیقی و فیلم دوستان همیشگی من هستن.