سئو

برندسازی شهری (City Branding) چیست؟

موضوعات

  • آموزش برندینگ

برچسبا

  • برندینگ

سرفصلای مقاله

 

  • دلیل اهمیت برندسازی شهری چیه؟
  • مراحل برندسازی شهری
  • برندسازی شهری طبیعی یا مصنوعی

 

برندسازی شهری (City Branding) چیه؟

۳ (۶۰%) ۱ vote

برندسازی شهری (City Branding) روند برندسازی یه شهر یا مکانه که برندسازی جغرافیایی و برندسازی مکانی هم نامیده می شه. شهرها در سرتاسر دنیا مانند هر کالای مصرفی دیگری می تونن واسه خودشون برندسازی کنن، تا به این صورت به عنوان برند شهری و مکانی قوی در بازار شناخته شن و با بقیه شهرها و جاها رقابت کنن. امروزه بازدیدکنندگان و توریستا به هر جایی از دنیا سفر می کنن، پس برخورداری از ویژگیای منحصر به فرد واسه شهرها می تونه توجه بازدیدکنندگان رو به خود جلب کنه. شهرها امروزه با همدیگه رقابت می کنن تا به پیشرفت پایدار برسن و واسه شهروندان خود زندگی با سطح کیفی بالا  (از نظر فرصتای اقتصادی و شرایط محیط زیستی خوب) جفت و جور کنن.

دلیل اهمیت برندسازی شهری چیه؟

ایده اصلی برندسازی جغرافیایی اون هستش که تصویری از شهرها و جاها تو ذهن مخاطبان بسازه تا شهرها رو از مکانی عادی واسه بازدیدکنندگان به مقاصدی تبدیل شن که توریستا به دنبال بازدید از اونا باشن.
برندسازی جزو یکی از موثرترین و مهمترین فعالیتای بازاریابی هستش که تاثیر به سزایی در موفقیت برند، محصول و خدمات داره.

 

 
 

برندسازی شهری طی گذشت چندین سال دلیل می شه شهرهایی که مبادرت به برندسازی واسه خود می کنن واسه خود ارزش آفرینی داشته باشن، کرد این کارایی و تاثیرگذاری رو میشه در رشد اقتصادی شهر، افزایش سرانه درآمد شهروندان و افزایش سرمایه گذاری واسه پیشرفتای آینده در شهر، اشاره کرد.

اقتصادی

کاتلر و همکارانش (۱۹۹۹) دلایل نیاز به برندسازی شهری رو به توضیح زیر عنوان کرده :
۱ ) شهرها باید در دنیای مدرن امروزی رقابت کنن و خود رو با محیطی که همیشه در حال تغییره منطبق کنن.
۲ ) شهرها به واسطه شهرسازی رشد پیدا می کنن. یه برند قوی می تونه به بهتر شدن اقتصادی کمک کنه و در مقابل سیاستای منفی مانند سپری شهر رو پشتیبانی کنه.

۳ ) کشورها این روزا روحیه رقابتی تری واسه جذب توریست دارن و واسه حفظ مزیتای رقابتی شون، تموم توجه و تمرکز خود رو بر این می ذارن که به مقصد جذابی واسه توریستا تبدیل شن.

روحیه

۴ ) سرمایه گذاری محلی آخرین دلیل اهمیت برندسازی شهریه. امروزه شهرها خوب بر قدرت برگزاری رویدادهای بین المللی به خاطر جایگاه یابی خود روی نقشه جهانی آگاه هستن و از این روه که کشورای زیادی واسه برگزاری اتفاقای ورزشی مثل جام جهانی فوتبال، المپیک و شکلای جور واجور مسابقات جهانی داوطلب می شن. و دلیل دیگه اون هستش که به واسطه برگزاری رویدادهای اینطوری کشورها میتونن درآمد بسیاری به دست بیارن (از راه تبلیغات، درآمد بلیت فروشی، فروش غذا و جنسای دیگه و مواردی مثل این).

المپیک

 

 
 

برندسازی شهری فرآیندی زمان بره و نمیشه توقع داشت طی چند سال به منافع اون برسین، برندسازی شهری موثر نیازمند تغییرات اساسیه قبل اینکه کمپین و ارتباطات عمومی تاثیرگذاری خود رو داشته باشن. تبلیغات کوتاه مدت و به اشتراک گذاری عکسای قشنگتر از شهر، نمی تونه در دراز مدت به برندسازی شهری کمکی کنه. رویکردهای سیستماتیک که به صورت جدا از هم سهامداران رو هدف قرار میده که منتهی به برندسازی شهری می شه. هر شهر می تونه دارای جاذبه های جور واجور گردشگری واسه افراد جور واجور باشه، پس بهتره به جای به کار گیری یه راه و روش واحد به این جنبه های جورواجور توجه شه و برندسازی منطبق با نیاز مخاطبان صورت قبول کنه.

گردشگری

 
 

مراحل برندسازی شهری

به خاطر برندسازی شهری لازمه مراحل زیر رو در برنامه ریزیای خود دید کنین :

برنامه ریزی

  • آزمایش شهر به خاطر تعیین نقاط قوت و ضعف اون
  • از راه برگزاری جلسات و تحقیقات لازم، تفسیری از یافته ها داشته باشین
  • فهم و مشخص کردن شرایط رقابتی و جایگاه شهر
  • ایجاد چشم اندازی واسه شهر و فهرست کردن اهداف
  • پیشرفت روش هدف دار به خاطر پیشرفت و ترفیع شهر یا روند برندسازی شهری

با به آخر رسیدن هر کدوم از مراحل عنوان شده شهر هویت شناخته شده ای پیدا می کنه که نشون دهنده تصویریه که واسه اون در نظر گرفته شده. اگه برندسازی شهری خوب انجام شه، نام برند/ شهر دلیل می شه سرمایه گذاریایی در بخشای جور واجور از جمله گردشگری، تفریحی، ورزشی، صنعتی، تولیدی، نوآوری و تحقیقاتی صورت قبول کنه.
برندسازی شهری معمولاً دور شعاری شکل میگیره که ویژگی اصلی شهر رو میگه. مثلا ” شهری که هیچوقت نمی خوابد” شعاریه که عموماً واسه شهر نیویورک استفاده میشن.

سرمایه گذاری

برندسازی شهری طبیعی یا مصنوعی

برندینگ شهری ممکنه طبیعی یا مصنوعی باشه. برندسازی طبیعی فرهنگ بومی عادی که ممکنه شامل ویژگیای منحصر به فرد باشه رو برجسته می سازه. برندسازی مصنوعی چشم اندازی از شهر رو به نمایش در می آورد که هنوز به واقعیت تبدیل نشده.
به صورت کلی برندسازی طبیعی بسیار موثرتر از برندسازی مصنوعیه، چراکه بر جاذبه های طبیعی شهر تاکید داره. هر چند این جاذبه ها ممکنه مناظر دیدنی و تاریخی، غذایی خاص، ویژگیای زیست محیطی و مواردی مثل این باشن، اما گردشگران به این موارد توجه خاصی نشون میدن و استقبال از جاذبه های طبیعی بسیار بالا هستش. عموماً برندسازی طبیعی انگار به اسم مستعار شهر تبدیل میشه و اون شهر به ویژگی متمایزش شناخته می شه.
برند سازی شهری پتانسل بالایی داره و اجرای درست اون منافع زیادی رو به شهرا میده. اما لازمه اجرای اون مدیریت درست، انجام فعالیتای کامل، برگزاری رویدادهای مناسب، دقیق شدن و فوکوس کردن وتاکید بر جاذبه های طبیعی و حفظ اونا و معرفی جاذبه های مصنوعیه.

 
 

همین حالا برندینگ کار و کاسبی خود رو شروع کنین!

درخواست مشاوره

احمد پورخانی